ÉS EL MATEIX VEURE QUE MIRAR?

Rutina de pensament: Veig, penso, em pregunto

VEURE:

Capacitat física que té la nostra retina de copsar una imatge a partir de la llum que reflecteixen els objectes.


MIRAR:

Veure amb atenció i interès.


PERCEBRE:

És la suma de la informació que ens donen els nostres sentits amb la interpretació que fem a partir dels coneixements que tenim al món.



per què ens pot servir practicar el dibuix?


El arte sirve para que funcione todo lo otro.

Alberto Laiseca


El dibuix s'associa generalment a l'art, oblidant moltes altres aplicacions, com per exemple:

  • Serveix com eina comunicativa:  Il·lustracions de llibres, PowerPoint, etc.
  • S'utilitza com a mitjà per resoldre problemes: Leonardo da Vinci,  Galileo, Einstein...
  • Ens ajuda a visualitzar les nostres idees, analitzar-les  i  millorar-les...

Quan observem alguna cosa amb el propòsit de dibuixar-la, la nostra mirada es transforma, es torna més profunda, buscant els detalls, estimulant el pensament, la reflexió.

 

Sabem dibuixar?

Molt sovint diem que no sabem dibuixar, però això no és exactament així, perquè tots nosaltres hem dibuixat des que érem nens petits. Amb el dibuix, desenvolupàvem el nostre potencial creatiu, era el nostre principal mitjà d'expressió i a la vegada era un joc per nosaltres. 

Però què passa sovint quan anem creixent?

Entre altres coses, l'educació tradicional i la societat ha valorat més les intel·ligències lingüístico-verbal i lògico-matemàtica, deixant en segon pla les altres, entre elles la intel·ligència espacial, on es troba la capacitat de percepció i la representació visual.

També succeeix que ens tornem més crítics amb nosaltres mateixos i, si no ens surt allò que volem representar, molt sovint abandonem la pràctica.

"Com que se'm dona malament el dibuix, no ho faig i ja està. S'ha acabat el problema".

Si ben és cert que algunes persones neixen amb el talent del dibuix, la bona notícia és que tots podem aprendre a dibuixar, seguint un procediment.

Primer de tot hem d'educar la mirada i aprendre a observar els detalls : la llum, les ombres, les formes, les diferències de color, de textura, el moviment, la composició, les parts que es veuen i les que queden ocultes en una imatge...

El següent pas consisteix en practicar per dominar la mà. Com tot, PRACTICAR, PRACTICAR i PRACTICAR.

 

Part d'aquesta unitat ha estat extreta de http://elclipinfinito.com/2014/03/03/por-que-dejamos-de-dibujar/


Escher, pintor de figures impossibles


DIBUIXAR AMB EL COSTAT DRET DEL CERVELL

Dintre del nostre cap tenim un cervell doble, amb dues formes de coneixement diferenciades:

  • Un hemisferi esquerre, dominant, que analitza, abstreu, calcula, planeja i verbalitza.
  • L'hemisferi dret, que ens permet veure les coses imaginàries o reconstruir coses reals, col·locar imatges en el espai, entendre les metàfores, somiar, crear noves combinacions de idees i dibuixar imatges de les nostres percepcions.

Aquest hemisferi dret és l'origen de la nostra intuïció, a vegades poc considerada per la nostra cultura, força esclava del cientifisme.

Val la pena recuperar l'ús del costat dret, sense oblidar les capacitats que l'ésser humà ha desenvolupat en els últims segles.

Betti Edwards va descobrir a la seva classe de dibuix que per utilitzar la part creativa del cervell calia oblidar el concepte preconfigurat que tenim a la ment de les coses i mirar d'una manera diferent. Cal que observem per espais, ombres, línies...  

Per exercitar aquesta capacitat, va idear una sèrie d'exercicis que practicarem a classe.


Exercici 1: col·loca la teva mà en una posició concreta i dibuixa-la amb tots els detalls.

Exercici 2: dibuixa el que vegis dels teus peus.