L'EQUILIBRI EN LA COMPOSICIÓ

rutina de pensament: Cercle de punts de vista

Alguna vegada has pensat que no hi ha una veritat única, sinò que tot depen del punt de vista des del que veiem les coses?

En aquesta ilustració, la profesora i els alumnes estan experimentant diferents emocions en una mateixa situació. 

  1. Feu grups de tres alumnes i poseu-vos a la pell d'un dels personatges. De cada grup, un cal que sigui la mestra.
  2. Escriu el que està passant en primera persona des de la perspectiva del personatge que hagis escollit. Pots ser original, però sempre cal que siguis versemblant. Poseu-vos d'acord abans d'escriure el text per no repetir-vos.
  3. Llegiu a classe els diferents punts de vista dels quatre personatges.

¿Quina conclusió podem extreure d'aquesta activitat?

 


ACTIVITAT BREU PER REFLEXIONAR SOBRE LA COMPOSICIÓ

En 15 segons, dibuixa un esquema general d'aquesta il·lustració.


PER QUÈ ÉS IMPORTANT LA COMPOSICIÓ?

La composició és la relació entre els elements de la imatge.

Aquesta relació, no els elements, és el primer que notem quan veiem una imatge. Al mateix temps, en realitat és invisible per a nosaltres. És com l'esquelet d'una criatura vivent: no pots veure els ossos, però fan que el cos es vegi com ho fa. Sense l'esquelet no hi hauria forma.

 

L'esquelet crea una forma encara que sigui invisible per a nosaltres.

 

 

Una bona composició té a veure amb l'equilibri. Massa és tan dolent com a molt poc.

Si el teu dibuix és un plat, la composició és el condiment. No importa quant temps passis en la cuina, els condiments usats incorrectament poden arruïnar el teu treball. Però, què significa "correcte"? I quins són els "condiments" de la composició?

 

 

ENQUADRAMENT

 

Encara que la composició requereix almenys dos elements, no pot evitar crear una composició dibuixant un element. Sempre hi haurà una relació entre aquest element i el marc .

El marc és la vora de l'obra d'art,  les vores de la fulla de paper o, si pren una foto, pel tall d'aquesta.

En altres paraules, un marc és una vora entre el que és part de l'obra d'art i el que no. Aquesta vora es converteix en part de la composició tan aviat com dibuixa alguna cosa dins d'ell; és el miniunivers de la seva obra d'art. Quan li mostres el teu art a algú, els seus ulls miren tot el marc com un tot, sense importar on estigui el dibuix real.

 

 L'ESPAI NEGATIU TAMBÉ ÉS COMPOSICIÓ

 

Aquí estem arribant al tema de l'espai negatiu. En la imatge, no solament veiem el que es dibuixa, sinó també el que no es dibuixa. L'àrea entre el dibuix i el marc no és "gens". Ho veiem, a pesar que no va ser creat conscientment. I fins i tot si ignorem aquesta part, encara s'agrega al significat de la imatge i influeix en la nostra percepció d'ella.

 

Aquest dibuix és petit en comparació de la resta de l'àrea d'il·lustracions. L'espectador veurà molt espai i el personatge. En realitat, l'espai és la part més important d'aquesta imatge! Si això és el que volies, no hi ha gens de dolent en aquesta composició: mostra la insignificància del personatge, que pot ser útil. Si no era el teu objectiu, i volies que el personatge fos el centre d'atenció, això és un error.

 

Aquí tenim la situació oposada. El personatge ocupa gairebé tot l'espai i, com a resultat, es converteix en l'espai. El personatge aquí és en realitat una obra d'art, no un personatge de l'obra d'art. Els seus detalls es converteixen en els personatges en el seu lloc.

 

 

Aquí el personatge sembla que intenta abandonar l'obra d'art. L'espectador pot veure un munt d'espai buit i un personatge desinteressat en la seva pròpia pantalla. És bo o dolent? Novament, és una qüestió d'intenció.

CONTRAST

 

La composició es pot explicar principalment mostrant la comparació entre els elements. El contrast és una mesura de la diferència entre ells. És molt important, perquè veiem en comparació: comparem l'espai en blanc amb les línies fosques per veure un dibuix.

El contrast fa les coses interessants, perquè crida la nostra atenció. Separa dues coses, fent-nos mirar-les individualment. 

Quan mires una imatge, compares diverses característiques dels elements per agrupar-los visualment per a una reacció més ràpida. Com més gran sigui el contrast, més fàcil serà fer aquesta agrupació, i més satisfactori se sentirà. Hi ha moltes característiques que podem usar per mesurar el contrast:

  1. Grandària (gran vs. petit)
  2. Forma  (angulosa vs. rodona)
  3. Ombrejat (fosc vs. brillant)
  4. To (vermell vs. verd, blau vs. taronja)
  5. Materials (brillant vs. mat)
  6. Tema (un gran llop dolent contra un bebè, naturalesa morta contra moviment)

 

Podem aplicar totes aquestes característiques per crear contrast en la nostra composició. No obstant això, hi ha un parany aquí: el contrast necessita un equilibri per funcionar. Massa coses diferents es converteixen en una sola cosa: el caos.

 

Utilitza la teva composició per cridar l'atenció sobre el que és important.

ARTBURGAC: Julie Mehretu
ARTBURGAC: Julie Mehretu

LA REGLA DELS TERÇOS

Probablement  la regla dels terços és la més simple i universal de totes.

Per usar la regla, divideix (física o mentalment) la imatge en tres parts horitzontals i tres verticals. Els punts d'encreuament de les línies són, segons la regla, punts focals naturals per als nostres ulls. Col·loca allà els elements més importants: els elements que desitges que les persones vegin primer.

 

 

Aquesta regla també ens diu què composicions hem d'evitar. Per exemple, usar "una regla de meitats" és bastant intuïtiu, però les seves composicions són poc interessants.

Esquemes i exemples de composició segons Mitch Leeuwe

PUNTS D'INTERÉS

 

 

Quan mirem una imatge, primer busquem coses per mirar. L'ordre d'observació és important i cal assegurar-nos que vegem els elements més importants primer.

En planificar una composició, cal decidir quins són aquests "elements més importants". Després pots usar el contrast perquè es destaquin.

 

Observa la següent imatge:

 

ALGUNES QÜESTIONS

Quantes línies invisibles podem dibuixar? Cap a on es dirigeixen totes les línies?

Podeu imaginar el moviment últim que s'ha fet immediatament anterior a l'escena?

Podem dir que hi ha contrast en algun punt?

 

Com es mouen els nostres ulls al mirar la il·lustració?


inspiració per A la següent activitat

composició de 3 elements: un astronauta, un planeta i una càpsula espacial.

COM CREAR UNA COMPOSICIÓ INTERESSANT: esquema previ

 

Per fer una bona composició cal pensar abans de col·locar la teva primera línia.

Cal que et plantegis el marc, el contrast i els punts d'interès. I això és pot esbossar ràpidament per veure com funcionen els elements junts en una miniatura.

Una miniatura és una versió en miniatura d'una obra d'art que sol veure abans d'obrir la versió original. No pots veure cap detall en la miniatura, però veus tot el que és més important per a la imatge.

https://design.tutsplus.com/articles/digital-painting-101-thumbnail-drawing-for-beginners--cms-23900
exemple

 #01. Dibuixa un conjunt de marcs amb quatre versions en miniatura del marc desitjat (per exemple, rectangles petits amb les proporcions de la fulla de paper).

#02. Després dibuixa una versió molt general del teu dibuix. Formes simples, siluetes simples, ombreig simple: això és tot el que necessites per veure si la composició funciona de la manera desitjada. 

#03. Procura desequilibrar la composició per cercar interés i que els elements no tinguin la mateixa mida.

#04. Comença a dibuxar en la làmina definitiva amb línies fines per poder esborrar, si cal.

Models que us poden inspirar

Models d'alumnes del curs 2019-2020

Hi ha molts més aspectes que podem tenir en compte a l'hora de crear una composició com el ritme, el pes dels elements o la perspectiva, però ara per ara ens centrarem en els elements repassats en aquesta unitat.

rúbrica composició astronauta

retòrica visual en la publicitat

ACTIVITAT FINAL: collage

 

 

Com activitat final caldrà que feu un collage.

Per fer-ho haureu de seguir les pautes indicades al cartell adjunt i aplicar els coneixements apresos sobre la composició.

La temàtica proposada haurà de limitar-se a una d'aquestes "estranyes" emocions:

  • CURIOSITAT DESMESURADA
  • FAM DE CONEIXEMENT
  • SORPRESA ABSURDA
  • TRISTOR ANIMAL
  • ALEGRIA SALVATGE

Si algú de vosaltres té interès per representar una altra diferent, pot consultar amb la professora.

 

"OPEN YOUR MIND"