david de michelangelo

Com creus que es sentia aquest escultor quan realitzava aquesta obra?

Creus que va trencar esquemes?

Que creus que hauria passat si aquest escultor haguès nascut en un altra època?

Coneixes alguna escultura famosa?

les expressions a l'escultura

Des de petits aprenem a interpretar les emocions a través de les expressions facials i això ens serveix per anticipar-nos a les situacions noves, a resoldre algun conflicte i a viure en comunitat. Són un mitjà de comunicació directa i universal, moltes vegades més sincer i clar que les paraules.

A través de les expressions facials podem transmetre alegria, ràbia, temor, avorriment, ansietat, sorpresa, inquietud... i en general qualsevol dels que ens envolta ho pot interpretar. Actualment les emoticones ens serveixen per complementar les paraules d'un missatge escrit, per evitar confusions incòmodes.

 

Quines són les emoticones que més utilitzeu?

 

A l'época clàssica va haver-hi una evolució en aquest aspecte, ja que les primeres escultures eren força inexpresives, fins i tot hieràticques, però poc a poc es va cercar l'expressivitat en la voluntat de transmetre emocions, que en el fons és un del objectius principals de les arts.

Molts artistes van utilitzar el seu propi rostre per observar i estudiar les deformacions que generaven les expressions més exagerades i realitzaven molts dibuixos per intentar captar l'essència d'aquestes ganyotes amb els detalls més subtils, les arrugues més mínimes i els infinits moviments de celles que tant poden transmetre.

Bernini, Alma condenada
Bernini, Alma condenada

De tots ells el cas més curiós, i a la vegada obsessiu, va ser el d'un escultor alemany del Barroc, Messerchmidt (1736-1783), que es va centrar en realitzar múltiples caps hiperrealistes utilitzant la seva pròpia imatge com a model que va plasmar en bronze, guix, alabastre... amb la intenció de captar totes les expressions i les emocions possibles de l'ésser humà, de les que va comptabilitzar fins a 64.

activitat pràctica

La pràctica que haureu de realitzar serà la d'un rostre expressiu amb fang i posteriorment policromat amb pintura acrílica.

Caldrà que feu un estudi previ de les expressions de la cara.

  • Per començar tallareu un tros de fang i el fixareu en una superfície.
  • El següent pas serà modelar la forma principal, sense dedicar als detalls, ja que aquests es mantindran millor quan el fang s'hagi endurit una mica.
  • En acabar la sessió, caldrà mullar una mica l'escultura i tapar amb un drap humit i després protegir amb una bossa de plàstic.
  • Cadascuna de les session, caldrà augmentar els detalls, els ulls, els llavis, les arrugues, les celles...
  • Qualsevol afegit ha de fondre's amb el volum gran, si no, caurà quan es sequi.

 


Informació extreta de: http://vieirosdaarte.blogspot.com/2016/10/expresion-facial.html

                                             https://theartofeducation.edu/flex/lesson-plans/facial-expression-jar/