FOTOGRAFIA AMB MÒBILS

Tot i que la majoria de gent estarà d'acord en el fet que les fotografies realitzades amb una càmera rèflex són de més qualitat que les que es poden fer amb un mòbil, les possibilitats que ofereix un mòbil actualment són amplies i la comoditat de tenir-lo sempre a mà pesa molt a favor.

També és cert que en situacions concretes d'escassetat de llum o llunyania de l'objecte, les limitacions de la càmera de l'aparell mòbil són insalvables, ja que el zoom no és real i la imatge perd qualitat quan s'apropa; no obstant això, la portabilitat i discreció d'un mòbil faciliten molt la tasca a qui vol estar sempre preparat per fer una fotografia.

A continuació repassarem els aspectes que cal tenir en compte per aprofitar tot el potencial d'aquest aparell tecnològic.

Què cal tenir en compte ...

La càmera

  • Càmera posterior

Són de més qualitat i fins i tot alguns aparell porten dues, que milloren l'enfocament.

  • Càmera frontal (selfie)

Tenen menys megapíxels, per tant la qualitat fotogràfica és menor.


el sensor

  • Comptabilitza els fotons que capten l'escena.
  • La qualitat del sensor és el factor principal que determinarà la resolució i la qualitat de la imatge >> menys soroll, menys, distorsions òptiques, ...

el flash

Cal saber que el flash només serveix en distàncies curtes (màx. 2m.) i que hi ha de LED, Xenon...

El més habitual és el de la càmera posterior, que es pot bloquejar o deixar en automàtic per petites correccions en un contrallum.

Existeix també el flash extern.


edició fotogràfica

Els dispositius generalment presenten una aplicació per defecte integrada a la de la càmera.

A vegades si afegim una bona aplicació d'edició podem aconseguir millorar qualitativament les fotografies que hem fet.



Si decidim disparar en mode automàtic, podrem controlar pocs paràmetres, tot i que els podrem veure en pantalla i, en alguns casos, si cliquem sobre els elements, ens permetrà passar al mode manual, sempre que l’aplicació ho permeti.


enfocar

Toca la pantalla del mòbil per enfocar en un punt determinat.

 

Si et resulta imposible enfocar revisa si:

- Estàs massa a prop de l'objecte.

- Manquen detalls suficients que detecti el sensor.

- L'atmòsfera de l'espai està bruta: vapor, fum, ...

Cal allunyar-se, netejar l'òptica, cercar algun detall ...

 


medició de llum

L'enfocament matricial és el aconsellat en la gran majoria d'ocasions, però en altres situacions, com per exemple de contrallum, convé escollir altres opcions.

  • puntual: Mesura la llum al punt indicat.
  • centre compensat: equilibra les llums si hi ha molt de contrast segons la zona.

balanç de blancs

L'app de la càmera ens permet compensar els blancs  depenent de la situació atmosfèrica i l'il·luminació de l'espai, però cal observar que segons l'opció que escollim les tonalitats aniran cap a blau o verd i distorsionen la llum real.

  • Llum de dia >> tons més neutres.
  • incandescent >> saturació més blavosa.
  • ennuvolat >> eleva la saturació i genera grocs i taronges.
  • Fluorescent >> compensa el verd amb magentes i cians.

valor d'exposició

Determina la luminositat.

Es poden compensar les possibles incorreccions augmentant o disminuint l'entrada de llum.

Això serà molt útil en situacions extremes tant de baixa com d'alta il·luminació.

 


profunditat de camp

Jugant amb l’enfocament realitzarem fotografies més dinàmiques i creatives.

 

També podrem controlar la profunditat de camp, controlant la distancia que tenim per davant i per darrera de l’objecte que volem fotografiar, tot i que resulta molt complicat amb el mòbil degut a que els sensor dels mòbils acostumen a enfocar tota la imatge. Només podem controlar totalment l’enfoc, quan enfoquem un objecte que tenim en primer terme i seleccionem detall d'imatge, no infinit.

 

Cal tenir en compte que

  •  a menor nº f = menor profunditat de camp, però més obertura del diafragma= més entrada de llum.
  • a major nº f = major profunditat de camp, però menys obertura de diafragma = poca entrada de llum.

l'iso

Un altre element que ens permet controlar de forma manual és la sensibilitat, l'ISO. Aquest és un aspecte que podem fer servir a l’hora de captar les nostres imatges en situacions de poca llum.

Quan hi ha poca il·luminació, fem servir un ISO més elevat, potser més d’un ISO 400, i pel contrari si tenim molta llum podem fer servir una sensibilitat més baixa.

També hem de tenir en compte que a major sensibilitat, major serà el soroll o gra i el nivell d’aberracions que tindrem a la nostra imatge, disminuint la qualitat d’aquesta.


temporitzador

Permet postposar el dispar a partir dels segons indicats.

  • Serveix per donar temps al fotògraf  a aparèixer en escena.
  • També s'utilitza per evitar trepidacions al pitjar el botó.

enquadrament

Cal que recordem la regla dels terços, que pot ser una bona base per fer les composicions de qualsevol imatge.

Els punts d'encreuament de les línies són els punts focals naturals per als nostres ulls. Col·loca allà els elements més importants: els elements que desitges que les persones vegin primer.



activitat 1

Caldrà fer 3 fotografies aplicant les pautes indicades en els apartats anteriors:

  • 1 imatge amb poca profunditat de camp on els elements del fons estiguin desenfocats.
  • 1 imatge amb una ISO alta i que es pugui distingir el gra.
  • 1 composició fotogràfica aplicant la regla dels terços.

Es valorarà l'originalitat en el plantejament i la realització de proves necessàries per aconseguir la fotografia idònia.

PROFUNDITAT DE CAMP
PROFUNDITAT DE CAMP
ISO alta
ISO alta
REGLA DEL TERÇOS
REGLA DEL TERÇOS



activitat 2

Caldrà fer 5 fotografies més, segons les pautes indicades a continuació:

  • 1 imatge amb línies geomètriques i perspectiva de profunditat.
  • 1 imatge d'objecte congelat i el fons mogut.
  • 1 imatge amb perspectiva zenital o picat.
  • 1 imatge amb perspectiva de contrapicat.
  • 1 imatge a contrallum, que només es vegi la silueta.

Es valorarà l'originalitat en el plantejament i la realització de proves necessàries per aconseguir la fotografia idònia.

activitat 3

En un pla més creatiu encara, haureu de fer fotografies a les següents situacions:

  • Aprofitant el reflexe d'un vidre o semblant.
  • A través d'un cercle.
  • Creant una perspectiva forçada de mides.
  • Creant una perspectiva falsa de caiguda.
  • Pujant l'ISO amb moviment d'una llum.